Forord


Vi har valgt at skrive om en interessant sammenhæng mellem afsætning og fodbold, fordi vi er interesserede i begge dele og mener, at vi kan drage fordel af at kombinere denne viden. Vi har bemærket os den udbredelse, fodboldtrøjer har fået uden for fodboldstadions. Det kunne vi godt tænke os at undersøge nærmere i et konsumentadfærdsanalytisk perspektiv.

Målgruppen for afløsningsopgaven er censor og vejleder, men den kan med fordel også læses af andre studerende på cand.merc.-studiet. Formålet med seminaret har været at demonstrere et analytisk overblik, metodiske færdigheder og evnen til faglig fordybelse indenfor områderne konsumentadfærd og kvalitative metoder.

I forbindelse med opgaven ønsker vi at takke alle involverede - herunder respondenterne. En speciel tak tilfalder Per Østergård og Jan Møller Jensen, som har været vejledere i forbindelse med opgaven. De har bl.a. opstillet en oversigt over indholdet i opgaven med tilhørende anbefalede sidetal. Som det ses, har vi fulgt disse anbefalinger ret nøje, og vores opgave fylder præcis 40 sider. Vi benytter os af mange bilag, hvoraf en del er trinvise oversigter over forskellige processer. Vi har med vilje plaeret disse oversigter som bilag, så læseren kan have oversigterne ved hånden, mens afsnittene i selve teksten læses.

Vi har i forbindelse med opgaven haft et så tæt samarbejde, at vi ikke har fundet det muligt at dele opgaven op i to ansvarsområder. Vi står derfor begge fuldstændigt inde for opgavens indhold. Samarbejdet har været godt, og især i analyseafsnittet under den kvalitative metodedel har det været en fordel at have mere end én syn på tingene.

Odense, december 1997



Bjørn Bøje Jensen Lars Hedal Nielsen


Tilbage til startsiden. Frem til Del 1: Indledning og problemdefinering.