DEL C: ANALYSETEKNIKKER OG ANALYSEPLAN
8.1 Frekvensanalyse
Besvarelsen af de opstillede researchspørgsmål sker fra et metodologisk synspunkt ved brug af en
række statistiske teknikker. Vi vil her meget kort gennemgå deres indhold og de vigtigste
forudsætninger bag brugen af dem. Der er flere forudsætninger bag de fleste teknikker, især omkring
fordelingen bag dataene, men vi vil ikke her bruge plads på sådanne mere teoretiske diskussioner.
Frekvensanalyse er en meget brugt, grundliggende analysemetode. Den undersøger én variabel ad
gangen. Variablen kan være nominalt eller højere skaleret. Frekvensanalyse giver en første indsigt
i en variabel og benytter til det formål beliggenhedsmål (fx gennemsnit), variabilitetsmål (fx
varians) og beskrivelser af frekvensfordelingens form. Statistiske tests forbundet med frekvensanalyse beskrives under afsnit 8.3.
8.2 Krydstabeller
Krydstabeller er også en grundliggende analysemetode, men modsat frekvensanalysen bruges
krydstabeller til at undersøge to eller flere variable ad gangen, idet deres fælles fordeling beskrives.
De variable, der benyttes i krydstabeller, skal have et begrænset antal kategorier eller værdier, men
direkte krav til skalaniveau er der ikke. Vi vil i denne opgave koncentrere os om bivariat
krydstabulering, og sammenhængen mellem de to variable testes ved hjælp af 2-statistikken. Dette
sker ved at sammenligne de observerede celleværdier med de forventede. 2-statistikken antager,
at observationerne er lavet uafhængigt, og samtidig må de enkelte forventede celleværdier helst ikke
være under fem. Styrken af sammenhængen mellem de to variable kan udtrykkes gennem forskellige
størrelser - herunder phi-koefficienten.
8.3 Middelværdianalyse
Ved metriske data (data målt på interval eller ratio skala) kan t-testen bruges til at drage
konklusioner om populationens middelværdi for en bestemt variabel. Denne test antager, at
variablen er normalfordelt (eller at stikprøverne er store, jfr. den centrale grænseværdisætning), at
middelværdien kendes, og at variansen i populationen estimeres ud fra stikprøven (Malhotra 1996,
526). Der er tre mulige middelværditests: En stikprøve: test af en variabels middelværdi er ift.
til et bestemt niveau. To uafhængige stikprøver: test af middelværdien i to forskellige
populationer. Parvise stikprøver: som 2, men hvor observationerne i stikprøverne matches to og
to. Type 2 t-testen antager, at variansen i de to populationer er ens, mens denne antagelse ikke
gælder for en type 3 (Harnett 1991, 355). En F-test kan bruges til at teste, om populationerne har
ens varians.
8.4 Variansanalyse
Variansanalyse bruges til at teste, om middelværdierne i to eller flere populationer er ens.
Variansanalyse (eller ANOVA, som det forkortes på engelsk) tager udgangspunkt i en afhængig
varibel, som skal være metrisk (dvs. interval- eller ratio-skaleret), og en eller flere uafhængige
variable (faktorer), der skal være ikke-metriske (altså nominal- eller ordinal-skaleret). Derudover
forudsættes det, at de uafhængige variables kategorier er faste, at "fejlen" er normaltfordelt med en
middelværdi på 0 og en konstant varians og ikke er afhængig af kategorierne, samt at fejlene er
ukorrelerede (Malhotra 1996, 556). Vi vil i opgaven holde os til oneway variansanalyse, hvor der
kun er én uafhængig variabel. Variansanalysen benytter variationerne hhv. indenfor og imellem
kategorierne, og en F-test bruges til at undersøge, om middelværdierne er ens.
8.5 Korrelationsanalyse
Styrken af to variables lineære sammenhæng kan undersøges ved brug af korrelationsanalyse. Denne
analysemetode bygger på Pearsons korrelationskoefficient, og den kræver, at begge variable er
metrisk skaleret. Sammenhængen mellem variablene testes ved hjælp af en t-statistik.
8.6 Regressionsanalyse
Vi benytter i dataanalysen også multipel regressionsanalyse. I regressionsanalyse undersøges
sammenhængen mellem en afhængig variabel, der er metrisk, og en eller flere ligeledes metriske
uafhængige variable - i multipel regressionsanalyse to eller flere uafhængige variable. Regressionsanalyse antager intet om kausalitet, så der er tale om en rent matematisk sammenhæng. Derimod
antages en række andre ting: fejlene (residualerne) skal være normalfordelt med en middelværdi på
0 og konstant varians, der er uafhængig af den uafhængige variable. Endelig skal residualerne være
uafhængige. En F-test benyttes til at undersøge, om regressionsmodellen kan bruges til at forklare
sammenhængen mellem de uafhængige variable og den afhængige variable.
8.7 Faktoranalyse
Faktoranalyse bruges til at reducere datamængden ved at undersøge eksistensen af indbyrdes
afhængighed i dataene. Derved findes en række faktorer, der forklarer variationen i nogle variable,
som er målt på en interval- eller ratio-skala. De faktorer, der ved hjælp af korrelationen mellem
variablene identificeres i faktoranalyse, kan bruges i senere analyser - fx regressionsanalyse.
8.8 Reliabilitetstest på sammensat skala
Vi vil i dataanalysen bruge talrige skalaer (nye variable), der er sammensat af forskellige variable -
altså additive multiple-item skalaer. Med reliabilitet menes skalaernes evne til at give konsistente
resultater, når der måles ved hjælp af dem igen. Den reliabilitet, der knytter sig til intern konsistens,
undersøges ved hjælp af Cronbach's alpha. Denne størrelse er mellem 0 og 1 skal helst være større
end 0,6 (Malhotra 1996, 305) - eller 0,5 (Bloch 1981, 61) - for at der er tale om en tilfredsstillende
grad af intern konsistens-reliabilitet. Malhotra (1981, 306) bemærker, at Cronbach's alpha som regel
forøges, når man tilføjer flere variable - også selv om disse ikke forklarer noget ekstra. Vi vil senere
komme tilbage til denne egenskab ved alpha-størrelsen. Også en sammensat skalas validitet (om der
er systematiske fejl) kan undersøges.
8.9 Klyngeanalyse
Klyngeanalyse (på engelsk: cluster analysis) går ud på at gruppere respondenterne i homogene
grupper, klynger. Der findes to forskellige metoder i klyngeanalyse: hierarkisk og ikke-hierarkisk
(eller "k-means clustering"). Klyngeanalyse kræver metriske data (interval eller ratio skaleret). Der
findes forskellige metoder i klyngeanalyse, men hovedtanken er, at "afstanden" mellem
respondenter, der grupperes sammen, skal være så lille som mulig.
8.10 Oversigt
Bilag 8.1 viser i oversigtsform de forskellige analysemetoder og deres krav til skalaniveau. Bemærk,
at kravene til skalaniveauer kun gælder de metoder, vi benytter i denne opgave. Der er andre
statistiske tests med andre krav til skalaniveauerne - fx ikke-metrisk korrelationsanalyse.
9. Analyseplan
9.1 Mental involvering 9.1.1 Mandens mentale involvering
De opstillede analyseteknikker bruges til at finde svar på researchspørgsmålene, som vi opstillede
i afsnit 3.1. Nærværende afsnit 9 følger opdelingen af vores problemstilling i researchspørgsmål,
således at hvert researchspørgsmål har et afsnit for sig selv. Denne opdeling gentager sig i
fremlægningen af resultaterne i opgavens del D. For samtlige analyser gælder, at de gennemføres
på et 5%'s signifikansniveau. Eller sagt på en anden måde: der er 5% risiko for at forkaste en sand
H0. For at få indsigt i datamaterialet indleder vi de fleste analyser med frekvensanalyser og bruger
derefter mere avancerede statistiske metoder til at teste hypoteser med.
Vi tager i vores analyse af mandens mentale involvering udgangspunkt i en frekvensanalyse af de variable, der beskriver de forskellige dele af mental involvering. Derefter laves fire sammensatte skalaer ved hjælp af de enkelte variable. Skalaernes reliabilitet testes og beskrives vha. frekvensanalyse. Dette munder ud i t-tests af hypoteserne om, at der ikke er forskel på middelværdierne på de forskellige komponenter i mandens mentale involvering. T-testene laves som type 3-tests; altså som parvise stikprøver. Dette skyldes, at det er muligt at matche observationerne to og to på en meningsfyldt måde (Harnett 1991, 358). Der er ikke problemer med skalaniveauer, da alle anvendte data har mulighed for at være metriske, jvf. bilag 4.4 (se i øvrigt senere afsnit 9.4). Skema 9.1 giver en oversigt over de teknikker, der anvendes for at undersøge mandens mentale involvering. Vi vil for hvert emne i afsnit 9 opstille et sådant skema med anvendte analyseteknikker og variable samt henvise til researchspørgsmål og det afsnit under dataanalyserne, der besvarer emnet. De under "Anvendte variable" angivne "koder" henviser til variablene i den udleverede datafil, data98.sav. Vi bemærker kort her, at nogle af variablene er rekodede (fx vm7_2rec), da udsagnene er formuleret negativt - skalaerne er således vendt på hovedet i spørgeskemaerne, og vi har vendt dem tilbage.
Skema 9.1: Analyseplan for researchspørgsmål 1 (resultater: se afsnit 10.1)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Udsagn omkring mental inv., perc. vigtighed | Frekvensanalyse | vm7_1, vm7_2rec, vm7_4, vm7_24re |
Udsagn omkring mental inv., perciperet risiko | Frekvensanalyse | vm7_3, vm7_16, vm8_14 |
Udsagn omkring mental inv., symbolsk værdi | Frekvensanalyse | vm7_9, vm7_20 |
Udsagn omkring mental invol., nydelsesværdi | Frekvensanalyse | vm7_17, vm7_19, vm7_26 |
Sammensat skala, perciperet vigtighed | Reliabilitetstest for sammensat skala | vm7_1, vm7_2rec, vm7_4, vm7_24re |
Sammensat skala, perciperet risiko | Reliabilitetstest for sammensat skala | vm7_3, vm7_16, vm8_14 |
Sammensat skala, symbolsk værdi | Reliabilitetstest for sammensat skala | vm7_9, vm7_20 |
Sammensat skala, nydelsesværdi | Reliabilitetstest for sammensat skala | vm7_17, vm7_19, vm7_26 |
Perciperet vigtighed, samlet | Frekvensanalyse | mmental1 |
Perciperet risiko, samlet | Frekvensanalyse | mmental2 |
Symbolsk værdi, samlet | Frekvensanalyse | mmental3 |
Nydelsesværdi, samlet | Frekvensanalyse | mmental4 |
Relativ betydning af de fire komp. ift. hinanden | Middelværdianalyse (t-test) | mmental1, mmental2, mmental3, mmental4 |
9.1.2 Kvindens mentale involvering
Som det ses af skema 9.2, er analyserne af kvindens mentale involvering helt på linje med den netop gennemgåede analyse af mandens mentale involvering.
Skema 9.2: Analyseplan for researchspørgsmål 2 (resultater: se afsnit 10.2)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Udsagn omkring mental inv., percip. vigtighed | Frekvensanalyse | vk5_1, vk5_2, vk5_4, vk5_12 |
Udsagn omkring mental inv., perciperet risiko | Frekvensanalyse | vk5_3, vk5_13, vk6_14 |
Udsagn omkring mental inv., symbolsk værdi | Frekvensanalyse | vk5_9, vk5_16 |
Udsagn omkring mental inv., nydelsesværdi | Frekvensanalyse | vk5_14, vm5_15 |
Sammensat skala, perciperet vigtighed | Reliabilitetstest for sammensat skala | vk5_1, vk5_2rec, vk5_4, vk5_12 |
Sammensat skala, perciperet risiko | Reliabilitetstest for sammensat skala | vk5_3rec, vk5_13, vk6_14 |
Sammensat skala, symbolsk værdi | Reliabilitetstest for sammensat skala | vk5_9, vk5_16 |
Sammensat skala, nydelsesværdi | Reliabilitetstest for sammensat skala | vk5_14, vm5_15 |
Perciperet vigtighed, samlet | Frekvensanalyse | kmental1 |
Perciperet risiko, samlet | Frekvensanalyse | kmental2 |
Symbolsk værdi, samlet | Frekvensanalyse | kmental3 |
Nydelsesværdi, samlet | Frekvensanalyse | kmental4 |
Relativ betydning af de fire komp. ift. hinanden | Middelværdianalyse (t-test) | kmental1, kmental2, kmental3, kmental4 |
9.1.3 Sammenligning af kvindens og mandens mentale involvering
Kvindens og mandens mentale involvering sammenlignes indledningsvis med parvise t-tests for hver af de fire komponenter. Derefter opstilles for både kvinde og mand en helt samlet skala, der dækker hele den mentale involvering. De to skalaer testes mht. reliabilitet og beskrives ud fra frekvensanalyser. Dette fører frem til, at en t-test kan bruges til at teste, om den mentale involvering helt overordnet set er forskellig kvinder og mænd imellem.
Skema 9.3: Analyseplan for researchspørgsmål 3 (resultater: se afsnit 10.3)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Perciperet vigtighed, sammenligning | Middelværdianalyse (t-test) | kmental1, mmental1 |
Perciperet risiko, sammenligning | Middelværdianalyse (t-test) | kmental2, mmental2 |
Symbolsk værdi, sammenligning | Middelværdianalyse (t-test) | kmental3, mmental3 |
Nydelsesværdi, sammenligning | Middelværdianalyse (t-test) | kmental4, mmental4 |
Samlet skala for involvering, mænd | Reliabilitetstest for sammensat skala | mmental1, mmental2, mmental3, mmental4 |
Samlet skala for involvering, mænd | Frekvensanalyse | m_mental |
Samlet skala for involvering, kvinder | Reliabilitetstest for sammensat skala | kmental1, kmental2, kmental3, kmental4 |
Samlet skala for involvering, kvinder | Frekvensanalyse | k_mental |
Samlet skala, sammenligning | Middelværdianalyse (t-test) | k_mental, m_mental |
9.1.4 Segmentanalyse for mandens mentale involvering
Vi ønsker at undersøge, om man kan opdele mænd i forskellige segmenter ud fra de opstillede
sammensatte skalaer for de fire komponenter indeholdt i mental involvering. Analytisk køres først
en hierarkisk klyngeanalyse for at identificere antallet af klynger (se skema 9.4). Dette antal bruges
efterfølgende som input til en K-means (ikke-hierarkisk) klyngeanalyse. De identificerede
klynger/segmenter undersøges for, hvor forskellige de er, via oneway variansanalyse, og de
beskrives ved hjælp af krydstabulering med demografiske og medierelaterede variable.
9.1.5 Segmentanalyse for kvindens mentale involvering
Segmentanalysen for kvindens mentale involvering laves akkurat som ved mandens (se skema 9.5).
Skema 9.4: Analyseplan for researchspørgsmål 4 (resultater: se afsnit 10.4)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mental involvering, alle komponenter | Klyngeanalyse, hierarkisk | mmental1, mmental2, mmental3, mmental4 |
Mental involvering, alle komponenter | Klyngeanalyse, ikke-hierarkisk | mmental1, mmental2, mmental3, mmental4 |
Forskelle mellem segmenter | Variansanalyse, oneway | qcl_1 (fra klyngeanalysen), mmental1, mmental2, mmental3, mmental4 |
Beskrivelse af segmenter | Krydstabeller | qcl_1, vm23 (alle 23 underpunkter), vm24, vm26, vm29 |
Skema 9.5: Analyseplan for researchspørgsmål 5 (resultater: se afsnit 10.5)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mental involvering, alle komponenter | Klyngeanalyse, hierarkisk | kmental1, kmental2, kmental3, kmental4 |
Mental involvering, alle komponenter | Klyngeanalyse, ikke-hierarkisk | kmental1, kmental2, kmental3, kmental4 |
Forskelle mellem segmenter | Variansanalyse, oneway | qcl_2 (fra klyngeanalysen), kmental1, kmental2, kmental3, kmental4 |
Beskrivelse af segmenter | Krydstabeller | qcl_2, vk21 (alle 23 underpunkter), vk22, vk24, vk27 |
9.1.6 Mental involvering og mærker
Efter opdelingen i segmenter kan disse segmenters viden om mærker betragtes. Dette gøres med krydstabuleringer og 2-tests. Skema 9.6 viser, hvordan analyseplanen ser ud.
Skema 9.6: Analyseplan for researchspørgsmål 6 (resultater: se afsnit 10.6)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mærker og mental involvering, mænd | Krydstabeller | qcl_1, vm9 (alle 26 underpunkter) |
Mærker og mental involvering, kvinder | Krydstabeller | qcl_2, vm7 (alle 26 underpunkter) |
9.2 Involvering som adfærd
9.2.1 Mandens og kvindens involvering i beslutningsprocessen
Dataene tillader ikke inferentiel analyse, når det drejer sig om den intensiteten af den adfærdsmæssige del af involvering (se også afsnittet om informationsbehov). Vi "nøjes" derfor med at beskrive dette emne med frekvensanalyser (se skema 9.7). Variable vm10_sum og vk8_sum er variable, der angiver, hvor mange krydser, der er sat inden for hhv. spørgsmål 10 på mandens spørgeskema og spørgsmål 8 på kvindens.
Skema 9.7: Analyseplan for researchspørgsmål 7 (resultater: se afsnit 11.1)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens adfærdsm. inv., problemerkendelse | Frekvensanalyse | vm10 (alle underpunkter), vm10_sum |
Mandens adf. inv., informationssøgning | Frekvensanalyse | vm11, vm12, vm13 (alle underpunkter) |
Kvindens adf. inv., problemerkendelse | Frekvensanalyse | vk8 (alle underpunkter), vk8_sum |
Kvindens adf. inv., informationssøgning | Frekvensanalyse | vk9, vk10, vk11 (alle underpunkter) |
9.2.2 Relativ indflydelse i beslutningsprocessen
Indledningsvis vil vi kigge på den relative indflydelse i beslutningsprocessen ved at bruge grundliggende statistiske undersøgelsesteknikker som frekvensanalyse. Frekvensanalyserne vil blive benyttet for manden hhv. kvindens svar hver for sig. Vi vil efterfølgende lave sammensatte skalaer for både mand og kvinde for hvert af beslutningsprocessens tre trin. Dette medfører naturligvis reliabilitetstest og frekvensanalyse. For at konkludere om kvinden har mest indflydelse i beslutningsprocessens tre faser, vil vi afslutningsvis gennemføre t-tests (type 1) for de tre nye variable (sammensatte skalaer) for manden og de tre for kvinden.
Skema 9.8: Analyseplan for researchspørgsmål 8 (resultater: se afsnit 11.2)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | vm15 (alle underpunkter) |
Kvindens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | vk13 (alle underpunkter) |
Opfattelser af relativ indflydelse | Middelværdianalyse (t-test) | vm15 (alle underpktr.), vk13 (alle underpktr.) |
Samlet skala for problemerkendelse, manden
Samlet skala for informationssøgn., manden Samlet skala for produktvalg, manden Samlet skala for informationssøgn., kvinden Samlet skala for informationssøgn., kvinden Samlet skala for informationssøgn., kvinden |
Reliabilitetstest for sammensat skala
Reliabilitetstest for sammensat skala Reliabilitetstest for sammensat skala Reliabilitetstest for sammensat skala Reliabilitetstest for sammensat skala Reliabilitetstest for sammensat skala |
vm15_1, vm15_2
vm15_3, vm15_4, vm15_5 vm15_6, vm15_7, vm15_8, vm15_9, vm15_10 vk13_1, vk13_2 vk13_3, vk13_4, vk13_5vk13_6, vk13_7, vk13_8, vk13_9, vk13_10 |
Samlede skalaer for problemerkendelse | Frekvensanalyse | m_adf_1, k_adf_1 (sammensatte mål) |
Samlede skalaer for informationssøgning | Frekvensanalyse | m_adf_2, k_adf_2 (sammensatte mål) |
Samlede skalaer for produktvalg | Frekvensanalyse | m_adf_3, k_adf_3 (sammensatte mål) |
Problemerkendelse, manden
Informationssøgning, manden Produktvalg, manden Problemerkendelse, kvinden Informationssøgning, kvinden Produktvalg, kvinden |
Middelværdianalyse (t-test)
Middelværdianalyse (t-test) Middelværdianalyse (t-test) Middelværdianalyse (t-test) Middelværdianalyse (t-test) Middelværdianalyse (t-test) |
m_adf_1
m_adf_2 m_adf_3 k_adf_1 k_adf_2 k_adf_3 |
9.2.3 Forskelle i indflydelse mellem beslutningsprocessens tre faser
Med de nye variable fra 9.2.2 kan der nu testes forskellige hypoteser. Vi vil bl.a. teste, om der er forskel på indflydelse på tværs af beslutningsprocessens tre faser. Dette sker ved brug af t-test (type 3) på hhv. mandens og kvindens svar.
Skema 9.9: Analyseplan for researchspørgsmål 9 (resultater: se afsnit 11.3)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens svar omkring relativ indflydelse under fase 1, 2 og 3 | Middelværdianalyse (t-test) | m_adf_1, m_adf_2, m_adf_3 |
Kvindens svar omkring relativ indflydelse under fase 1, 2 og 3 | Middelværdianalyse (t-test) | k_adf_1, k_adf_2, k_adf_3 |
9.2.4 Forskelle i opfattelse af relativ indflydelse
De sammensatte skalaer bruges også til t-tests af eksistensen af forskelle i mandens og kvindens opfattelse af deres relative indflydelse i købsprocessen. Dataanalyserne ses i skema 9.10.
Skema 9.10: Analyseplan for researchspørgsmål 10 (resultater: se afsnit 11.4)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens og kvindens opfattelse af relativ indflydelse ved problemerkendelse | Middelværdianalyse (t-test) | m_adf_1, k_adf_1 |
Mandens og kvindens opfattelse af relativ indflydelse ved informationssøgning | Middelværdianalyse (t-test) | m_adf_2, k_adf_2 |
Mandens og kvindens opfattelse af relativ indflydelse ved produktvalg | Middelværdianalyse (t-test) | m_adf_3, k_adf_3 |
9.2.5 Uenighed mellem kvinden og manden om køb
Kvindens og mandens uenighed om købet kan beskrives med frekvensanalyser og krydstabeller. Herefter vil vi kort undersøge, om kvinden og manden er enige i deres opfattelse af uenighed, og til dette formål bruges en t-test af middelværdierne.
Skema 9.11: Analyseplan for researchspørgsmål 11 (resultater: se afsnit 11.5)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens opfattelse af uenighed | Frekvensanalyse | vm16, vm17 (alle underpunkter) |
Kvindens opfattelse af uenighed | Frekvensanalyse | vk14, vk15 (alle underpunkter) |
Sammenligning af kvindens og mandens opfattelser af uenighed | Middelværdianalyse (t-test) | vm16, vk14 |
9.2.6 Gruppering af husstandene
Vi har i den teoretiske referenceramme beskrevet opdelingen af par i traditionelle og moderne par.
Ved hjælp af klyngeanalyse er det muligt at undersøge, om der vitterligt findes to segmenter, der
er kendetegnet af en sådan opdeling. Udgangspunktet er, ligesom ved researchspørgsmål 8, en
frekvensanalyse af de variable, der beskriver den relative indflydelse i beslutningsprocessen.
Derefter opstiller vi sammensatte skalaer for kvindens hhv. mandens opfattelse af den relative
indflydelse. Disse skalaer beskrives ved hjælp af frekvensanalyse efter at have været gennem
reliabilitetstests. Vi samler derefter de to skalaer i én og kører en ikke-hierarkisk klyngeanalyse med
antallet af klynger lig med 2, da dette er vores teoretiske udgangspunkt. Efterfølgende vil vi beskrive
de fremkomne klynger ved hjælp af demografiske data i krydstabeller.
Skema 9.12: Analyseplan for researchspørgsmål 12 (resultater: se afsnit 11.6)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | vm15 (alle underpunkter) |
Kvindens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | vk13 (alle underpunkter) |
Samlet skala, mandens opfat. af rel. indflydelse | Reliabilitetstest for sammensat skala | m_adf_1, m_adf_2, m_adf_3 |
Samlet skala, kvindens opfat. af rel. indflydelse | Reliabilitetstest for sammensat skala | k_adf_1, k_adf_2, k_adf_3 |
Mandens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | m_adfard (samlet skala) |
Kvindens opfattelse af relativ indflydelse | Frekvensanalyse | k_adfard (samlet skala) |
Undersøgelse af muligt antal klynger | Klyngeanalyse, hierarkisk | m_adfard, k_adfard |
Opdeling i klynger | Klyngeanal., ikke-hierarkisk, 2 klynger | m_adf_1, m_adf_2, m_adf_3, k_adf_1, k_adf_2, k_adf_3 |
Beskrivelse af klynger | Krydstabeller | vm24, vm26, vm29, vk22, vk24, vk27, qcl_3 |
9.2.7 Sammenhæng mellem budget og involvering
En mulig sammenhæng mellem budget og involvering findes ved brug af korrelationsanalyse.
Analyseplanen ses i skema 9.13
Skema 9.13: Analyseplan for researchspørgsmål 13 (resultater: se afsnit 11.7)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Budget og adfærdsmæssig involvering, manden | Korrelationsanalyse | vm12, vm27, vm28 |
Budget og adfærdsmæssig involvering, kvinden | Korrelationsanalyse | vk10, v25, vk26 |
9.3 Andre analyser
9.3.1 Mental involvering og adfærdsmæssig involvering
Vi har valgt at bruge faktoranalyse og multipel regression til at undersøge, om den mentale involvering kan tjene til at forklare den adfærdsmæssige involvering (se skema 9.14 på næste side). I faktoranalysen ser vi bort fra de sammensatte skalaer, vi tidligere har lavet for mental involvering, og kører den direkte på de variable, der måler mental involvering. De faktorer, der kommer ud af det, vil vi kort beskrive, og derefter bruge som input til en multipel regressionsanalyse. Disse trin gennemløbes for både manden og kvinden, og ender i begge tilfælde op med en konklusion på, om den adfærdsmæssige involvering kan forklares ud fra den mentale involvering.
Skema 9.14: Analyseplan for researchspørgsmål 14 (resultater: se afsnit 12.1)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens mentale involvering | Faktoranalyse | vm7_1, vm7_2, vm7_3, vm7_4, vm7_9, vm7_16, vm7_17, vm7_19, vm7_20, vm7_24, vm8_14 |
Sammenhæng mellem mental involvering og adfærdsmæssig involvering, manden | Multipel regressionsanalyse | fac1_1, fac2_1, fac3_1, vm12 |
Kvindens mentale involvering | Faktoranalyse | vk5_1, vk5_2, vk5_3, vk5_4, vk5_9, vk5_12, vk5_13, vk5_14, vk5_15, vk5_16, vk6_14 |
Sammenhæng mellem mental involvering og adfærdsmæssig involvering, kvinden | Multipel regressionsanalyse | fac1_2, fac2_2, fac3_2, fac4_2, vk10 |
9.3.2 Kvindens og mandens informationskilder i beslutningsprocessen
Hvis det viser sig, at kvinden har stor indflydelse ved køb af herretøj, er det vigtigt at undersøge, hvordan hun påvirkes. Dette gør vi med frekvensanalyse af de vigtige determinanter ved problemerkendelse og tøjvalg for både manden og kvinden. Vi følger op på dette ved at gennemføre parvise t-tests af forskelle mellem manden og kvinden og afslutter med brug af de identificerede segmenter af "traditionelle" og "moderne" par i en oneway variansanalyse.
Skema 9.15: Analyseplan for researchspørgsmål 15 (resultater: se afsnit 12.2)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Mandens info.-kilder ved problemerkendelse | Frekvensanalyse | vm18 (alle underpunkter) |
Mandens info.-kilders betydning ved produktvalg | Frekvensanalyse | vm19 (alle underpunkter) |
Kvindens info.-kilder ved problemerkendelse | Frekvensanalyse | vk16 (alle underpunkter) |
Kvindens info.-kilders betydn. ved produktvalg | Frekvensanalyse | vk17 (alle underpunkter) |
Forskelle mellem kvinder og mænds informationskilder ved problemerkend. | Middelværdianalyse (t-test) | vm18 (alle underp.), vk16 (alle underp.) |
Forskelle mellem kvinder og mænds informationskilder ved produktvalg | Middelværdianalyse (t-test) | vm19 (alle underp.), vk17 (alle underp.) |
Forskelle i kvinders informationskilder ved problemerk. afhængig af segment | Variansanalyse (oneway) | vk16 (alle underpunkter), qcl_3 |
Forskelle i kvinders informationskilder ved produktvalg afhængig af segment | Variansanalyse (oneway) | vk17 (alle underpunkter), qcl_3 |
9.3.3 Extended Self
Det er ret begrænset, hvor mange analyser, der er at lave omkring extended self. Vi har dog valgt at lave en korrelationsanalyse mellem antal år, parret har været sammen, og kvindens mentale involvering. Ligeledes er det interessant at kigge på frekvenserne i de udsagn om relativ indflydelse.
Skema 9.14: Analyseplan for researchspørgsmål 16 (resultater: se afsnit 12.3)
Undersøgt emne | Anvendt analyseteknik | Anvendte variable |
Extended self | Korrelationsanalyse | k_mental, vk28 |
Extended self | Frekvensanalyse | vk13 (alle underpunkter) |
9.4 Oversigt
I bilag 9.1 findes en oversigt over de anvendte teknikker. Den viser ikke overraskende vil bruge
grundliggende statistiske teknikker til de indledende beskrivelser mange steder. Som den
opmærksomme læser har bemærket, har der ingen problemer været med skalaniveauer ved valg af
de forskellige teknikker - se bilag 9.2 for en oversigt. Vi har dog i enkelte tilfælde måtte antage
intervalskalering, hvor dataene meget streng set kun er ordinale. Dette gælder fx ved de fleste t-test
og ved variansanalysen i afsnit 9.3.2.